Înapoi

06.08.2024 - Măsuri de securitate și sănătate în muncă privind practica elevilor și studenților

Conform Legii nr.319/2006 și a normelor de aplicare aprobate prin H.G. nr.1425/2006, măsurile privind securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor se aplică și în cazul studenților și elevilor în perioada efectuării stagiului de practică.

Prin stagiu de practică se înțelege activitatea desfășurată de elevi și studenți, în conformitate cu planul de învățământ, cu scopul de a verifica aplicabilitatea cunoștințelor teoretice însușite de aceștia în cadrul programului de învățământ, potrivit dispozițiilor Legii nr.258/2007.

Chiar dacă legea nu prevede explicit, unitatea de învățământ și societatea în cadrul căreia se desfășoară stagiul de practică trebuie să elaboreze o convenție de securitate și sănătate în muncă care să stipuleze modul de informare a elevilor sau studenților în legătură cu riscurile profesionale la locul de practică, dar și despre verificarea stării de sănătate a acestora.

Societatea în cadrul căreia se desfășoară stagiul de practică, denumită și ”partener de practică”, este cea care desemnează persoanele responsabile care se vor ocupa de informarea și urmărirea activității de practică.

Pe durata derulării stagiului, practicanților le revin o serie de obligații, după cum urmează:

  • să respecte regulamentul intern  al partenerului de practică şi normele de protecţie a muncii şi de apărare împotriva incendiilor, specifice activităţii desfășurate;
  • să participe activ la activităţile desfăşurate de partenerul de practică, doar dacă acestea sunt în interesul specializării, dar numai după efectuarea de către acesta a instructajelor de protecţie a muncii şi de apărare împotriva incendiilor, specifice acelor activităţi desfăşurate;
  • să întrerupă orice activitate cu risc de accidentare ;
  • să comunice de îndată producerea unui eveniment persoanei responsabile.

În același context, societății - partener de practică îi revin următoarele obligații:

•      să instruiască practicanții cu privire la normele de protecţie a muncii şi de apărare împotriva incendiilor, specifice activităţilor pe care le vor desfăşura și să verifice cunoștințele însușite;

•      examenul medical (gen examen medical la angajare și completarea fișei de aptitudini de către medicul specialist de medicina muncii) făcut practicanților înainte de începerea practicii, este necesar mai ales dacă  locul de muncă unde își vor desfășura practica este identificat ca fiind unul cu riscuri profesionale crescute;

•      să asigure, în mod gratuit, echipamente individuale de protecție adecvate activității desfășurate de practicanți și instruirea necesară folosirii acestora;

•      să pună la dispoziția practicanților echipamente de muncă adecvate, care nu pun în pericol securitatea și sănătatea acestora;

•      să acorde practicanților materiale igienico-sanitare;

•      să se asigure că toți practicanții înțeleg  semnificația indicatoarelor de avertizare, chiar dacă acestea sunt în general intuitive;

•      în cazul unui eveniment  în care au fost implicați studenți sau elevi în  practică, să anunțe în cel mai scurt timp inspectoratul teritorial de muncă.

 

 

Luminița Elena Nemeș                                                        

Inspector șef       

 

Mariana Pop

Consilier CCRP