Campanii de control în domeniul RM

ANUNȚ IMPORTANT pentru salariați și foști salariați, angajatori și alți deținători de arhivă

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu desfăşoară, din inițiativa Inspecției Muncii, în perioada 11.10.2024 – 31.12.2024, Campania națională de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime.

Obiectivul campaniei este informarea persoanelor fizice care au avut sau au calitatea de salariat, cu privire la condițiile în care pot solicita adeverințe de vechime, precum și conștientizarea angajatorilor și a deținătorilor de arhivă cu privire la obligația legală de eliberare a adeverințelor de vechime, având în vedere sesizările prin care sunt semnalate dificultăți întâmpinate în obținerea acestora.

Conform prevedrilor Codului muncii și a Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate. Adeverința trebuie să cuprindă informații necesare despre perioada de activitate a salariatului în cadrul angajatorului, respectiv următoarele elemente: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concediile fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila.

Precizăm că până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retribuția tarifară de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.

Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.

Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator. În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:

- unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;

- inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.

 

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să elibereze salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia, conform prevederilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.

Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.

În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.

Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.

Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.

Prin urmare, pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.  

Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza tarifelor ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.

Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.

Adeverinţele se eliberează în format letric şi se predau la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.

Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale sau, după caz, serviciile judeţene ale Arhivelor Naţionale.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    ANUNȚ IMPORTANT pentru toți operatorii economici și angajații din întreprinderile mici și mijlocii, precum și pentru toți cei interesați de dialogul social

 

La inițiativa Inspecției Muncii, Inspectoratul Teritorial de Muncă Sibiu lansează două campanii de promovare a negocierii colective în întreprinderile mici și mijlocii precum și a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social. Aceste campanii au o importanță crucială în asigurarea unor relații de muncă echitabile și transparente, contribuind la consolidarea dialogului social și la îmbunătățirea condițiilor de muncă în întreprinderi. Prin intermediul acestor inițiative, I.T.M. Sibiu dorește să informeze atât angajatorii cât și angajații despre drepturile și responsabilitățile lor în conformitate cu prevederile legale.

 

Perioadele de desfășurare a campaniilor sunt următoarele:

  • În perioada 01.02.2024 - 29.02.2024 se va desfășura Campania națională de promovare a negocierii colective în întreprinderile mici și mijlocii.

Obiectivul campaniei este promovarea negocierii colective în întreprinderile mici și mijlocii, plecând de la principalele beneficii ale negocierii colective pentru angajați/lucrători și angajatori. Fișă suport

  • În perioada 01.02.2024 – 31.12.2024 se va desfășura Campania Națională de informare și conștientizare a prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare.

Obiectivul campaniei este informarea și conștientizarea angajatorilor și a angajaților /lucrătorilor cu privire la prevederile Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, act normativ recent care a suferit deja mai multe modificări, cu accent pe promovarea drepturilor individuale și colective ale angajaților/lucrători și a angajatorilor, conform fișei suport atașată.               

 

Acțiunile de promovare, informare și conștientizare vor avea loc prin întâlniri cu reprezentanții întreprinderilor mici și mijlocii/angajatorii din toate domeniile de activitate, precum și cu reprezentanți ai organizațiilor patronale și sindicale.

De asemenea, aceste acțiuni se vor realiza cu ocazia controalelor efectuate la angajatorii din grupurile țintă, prin publicarea mesajelor de informare și conștientizare în mass-media locală, pe rețelele de socializare și pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sibiu.

Participarea activă la negocieri și respectarea legislației în domeniu sunt elemente esențiale pentru promovarea unei culturi organizaționale sănătoase și a unui mediu de muncă sigur și prosper.