MASS-MEDIA
Back

20.08.2024 - Activitatea de control din luna Iulie 2024

Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj se desfășoară în baza Programului Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii stabilit pentru anul 2024, precum și a Programului Propriu de Acțiuni al instituției.

Pe parcursul lunii iulie 2024, s-au desfășurat controale privind respectarea legislației în vigoare în domeniile de competență: relații de muncă și securitate și sănătate în muncă.

Control relații de muncă

Acțiunile întreprinse au avut ca obiectiv, în principal, identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale, etc.

Au fost efectuate controale la 65 agenți economici, din care 26 au fost sancționați, aplicându-se 8 amenzi în cuantum total de 60.000 lei și 35  avertismente.

În urma controalelor, a fost identificată o persoană care presta activitate fără a  avea încheiat contract  individual de muncă în formă scrisă, respectiv o persoană care presta activitate peste durata timpului de muncă stabilită în cadrul contractului individual de muncă cu timp parţial, angajatorii fiind sancționați contravențional.

Neconformitățile constatate  pe parcursul controalelor au fost următoarele:

  • nu se respectă dispozițiile legale privind repausul săptămânal, munca suplimentară și sărbătorile legale ;
  • la locul de muncă organizat al angajatorului nu sunt păstrate copiile  contractelor  individuale de muncă pentru toți salariații;
  • nu se respectă obligația de a ține evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat;
  • nu se respectă obligația plății salariilor cel puțin o dată pe lună de la data stabilită în contractul individual de  muncă;
  • regulamentul intern nu cuprinde toate categoriile de dispoziții prevăzute de Codul muncii, iar salariații nu sunt informați cu privire la conținutul acestuia;
  • dosare de personal incomplete ( lipsă acte de studii, certificate de calificare, fișe de aptitudini);
  • fișele de post nu sunt întocmite adecvat activității desfășurate de către salariat;
  • nu se respectă termenele de transmitere a elementelor contractului individual de muncă, suspendării, respectiv încetării acestuia în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
  • salariatului nu i se eliberează  adeverința de vechime în muncă la încetarea activității;
  • registrul electronic se completează cu date eronate sau incomplete;
  • nerespectarea obligației de informare a inspectoratului teritorial de muncă cu privire  la prestatorii de servicii;
  • neînregistrarea și netransmiterea zilierilor  în  registrul electronic de evidenţă , înainte de începerea activității de către fiecare persoană;
  • nerespectarea obligației negocierii colective la nivelul unităţilor care au cel puţin 10 lucrători.

 

Control securitate și sănătate în muncă

Controalele efectuate au vizat în special respectarea prevederilor Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, H.G nr.1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 precum și  altor acte normative specifice din domeniu.

În cursul lunii inspectorii de muncă au  verificat 42 agenți economici fiind aplicate 9 sancțiuni contravenționale, toate avertismente.

În cadrul controalelor au fost constatate o serie de deficiențe, după cum urmează:

  • controlul medical periodic nu se efectuează pentru toți lucrătorii conform prevederilor H.G. nr.355/2007;
  • nu s-a efectuat măsurarea rezistenței de dispersie a prizelor de împământare;
  • unitatea nu a transmis lista cu substanțele și preparatele chimice periculoase pe care le deține conform prevederilor Legii nr.360/2003;
  • evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăviri profesionale  nu s-a realizat pentru toate activitățile din unitate;
  • planul de prevenire și protecție nu ține seama de toate riscurile și condițiile de muncă specifice unității;
  • nu se întreține curățenia pardoselilor care prezintă zone alunecoase.

                                                   

La angajatorii la care s-au constatat nereguli au fost aplicate, în ambele domenii de competență, sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor, totodată, fiind dispuse măsuri obligatorii de remediere a neconformităților constatate.

 

Luminița Elena Nemeș                                           

Inspector șef     

 

Mariana Pop

Consilier CCRP